Räätälöityjä perävaunuja

Puolassa on pitkät perinteet metalli- ja konepajateollisuudesta, joten ei ole ihme, että siellä valmistetaan paljon myös raskaiden ajoneuvojen päällirakenteita ja perävaunuja. Monilla alan kansainvälisesti toimivilla yhtiöillä on tehdas Puolassa, mutta maassa on myös joukko yrityksiä, jotka valmistavat tuotteita omilla tuotemerkeillään. Yksi sellainen on CMT Chojnice Sp. z o. o.

Kippaavalla alumiinilavalla varustettu CMT Chojnice -perävaunu on valmistettu vastaamaan Suomen nykyisiä mitta- ja painosäädöksiä. Kolmeakselisen vetoauton kanssa päästään 58 tonnin kokonaispainoon. Tilavuutta lavalla on 60 kuutiometriä.

Jussi Mikkola

Suomalaisella kuljetuselinkeinolla on pitkät perinteet oman maamme olosuhteisiin sopiviksi räätälöityjen päällirakenteiden ja perävaunujen käytöstä. Eurooppalaisten valmistajien tarjonnasta ei liiemmälti ole totuttu apua hakemaan meikäläisiin tarpeisiin. Suurilla valmistajilla ei välttämättä ole ollut halua tai edes järkevää mahdollisuutta räätälöidä tuotteita yhden yksikön ostajan toiveiden mukaisesti.

Euroopassakin tarvitaan valtavirrasta poikkeavia päällirakenne- ja perävaunuratkaisuja. ja niiden kehittäminen ja rakentaminen antavat leivän pienemmille valmistajille. Ne eivät tee yksiköitä liukuhihnalla, vaan jokainen tuote on yksilöllinen. Tällaiselle yritykselle kolmen samanlaisen rakenteen valmistaminen on jo sarja.

Yksilöllistä tuotantoa

Yksi kuvatun kaltainen konepaja on CMT Chojnice SP. Z o. o., joka valmistaa kuorma-autojen päällirakenteita ja perävaunuja asiakastoiveiden mukaisesti. Yritys sijaitsee Chojnicen kaupungissa Pohjois-Puolassa, noin kahden tunnin ajomatkan päässä satamakaupunki Gdanskista lounaaseen. Lyhenne CMT tulee sanoista Chojnickie Maszyny Transportowe mikä tarkoittaa Chojnicen kuljetuskoneita.

Vaikka CMT Chojnice valmistaakin yksilöllisiä ratkaisuita kuljetusalalle, aivan mistään pienestä autotallipajasta ei missään nimessä ole kysymys. Vuonna 1991 perustettu yhtiö työllistää noin 190 työntekijää, ja tuotannon laadun takaa ISO 9001:2015 -sertifikaatti.

OP-Truck tuo Suomeen

Suomessa CMT Chojnicen perävaunuja edustaa OP-Truck Oy. Yli 20 vuotta kuorma-autojen ja perävaunujen myynnin sekä vuokrauksen parissa toiminut yritys hakee jatkuvasti asiakkailleen hintalaatu-suhteeltaan hyviä ratkaisuita kuljetuskalustoksi.

”Olemme tuoneet maahan jo pitkään laadukkaita puolalaisia Wielton-perävaunuja. Wielton vaunut valmistetaan kuitenkin sarjatuotantona, joten yksittäisiä räätälöityjä vaunuja ei sieltä saa. CMT Chojnice vastaa puolestaan mainiosti siihen tarpeeseen”, sanoo Olli-Pekka Nieminen OP-Truck Oy:stä. CMT Chojnice -perävaunuissa käytetään tunnettuja eurooppalaisten valmistajien toimittamia komponentteja, joten varaosien saatavuus on taattu, ja esimerkiksi akseleiksi asiakas voi valita haluamansa merkin.

Nykyisillä mitoilla saadaan aiempaa suuremmat kuormatilat yhteen yhdistelmään, ja kevyemmälläkin tavaralla päästään täyteen kantavauuteen. Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy hankki kaksi 13,6-metristä CMT Chojnice -puoliperävaunua, joissa on vetokytkin ja ohjaava kolmas akseli. Normaalisti ne eivät ole samassa yhdistelmässä, vaan vetävät omiin vetoautoihinsa kytkettyinä muita perävaunuja.

Suomalaisten säädösten mukaiset

Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy on hankkinut tänä vuonna kolme uutta CMT Chojnice -puoliperävaunua, jotka on mitoitettu Suomen nykyisen lainsäädännön mukaisiksi. Perävaunuista kaksi on kolmeakselisia, 13,6 metriä pitkää kappaletavaranaunua. Päällirakenteena on nousukapelli, jonka toteutuksesta on vastannut jo kymmeniä vuosia Huhtalalle rakenteita toimittanut Virtain Peruskone Oy. Perävaunut on varustettu vetokytkimellä, joten niillä voidaan vetää tarpeen mukaan täysperävaunua tai toista puoliperävaunua dollyn avulla.

Kolmas perävaunuista on neliakselinen, alumiinilavainen kippaava puoliperävaunu. sillä kuljetetaan ammoniumsulfaattia vuoden jokaisena päivänä, ympäri vuorokauden. Kippiperävaunut ovatkin valmistajan merkittävin tuoteryhmä, eräänlainen leipälaji.

”Kävimme tehtaalla katsomassa, ja totesimme, että laatu on korkeatasoinen. Hinta-laatu-suhde on hyvä, ja hankintahinta edullinen. Toimitusaikataulu oli nopea, muualta emme olisi saaneet perävaunuja yhtä nopeasti”, kertoo liikenneneuvos Kalevi Huhtala seikoista, joiden perusteella CMT Chojnice -perävaunuihin päädyttiin.

Konepörssi 10/2019

Kommentoi